Huisstijl laten maken | Pinto Solutions
716
page-template-default,page,page-id-716,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose child-child-ver-1.0.0,moose-ver-1.1.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.7.4,vc_responsive,responsive-menu-slide-left
 

Huisstijl

Huisstijl laten maken?

Iedereen is overtuigd van het belang van goede communicatie en presentatie. Als organisatie wil je een bepaalde indruk maken, en een bepaald beeld achter laten bij de doelgroep. Kortom: als organisatie wil je een imago dat past bij het beeld dat de organisatie uit moet stralen. Een van de middelen die je daarvoor hebt is de huisstijl.

Huisstijl laten maken

Jamie Merkies – Visual designer & webdeveloper

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl onderstreept het gedrag en de communicatie van de organisatie. Tevens bevestigt de huisstijl het imago. Een huisstijl bestaat uit een vijftal elementen namelijk het woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen. Het woordmerk is het logo zoals bij IBM en Philips. Onder het beeldmerk wordt ook wel embleem verstaan. Het gaat hierbij om een symbool dat verwijst naar de activiteiten of naar specifieke kenmerken van de organisatie. Voorbeelden hiervan zijn de schelp van Shell of de ster van Mercedes. Met typografie kan een onderneming zich onderscheiden en een bepaald element uit haar kernwaarden benadrukken zoals zakelijkheid door een lettertype als Arial of speelsheid door het gebruik van Comic sans. Dit geldt evenzeer voor kleurgebruik. Het laatste element van een huisstijl bestaat uit kenmerkende vormen. Denk hierbij aan de golf onder Coca-Cola of de strepen van Adidas. Samen vormen al deze elementen de huisstijl van een bedrijf. Dat wil echter niet zeggen dat alle vijf elementen altijd tegelijk gebruikt moeten worden om de organisatie in beeld te brengen. Een bepaalde kleur of alleen het logo kan soms al voldoende zijn om een gevoel van herkenning bij de doelgroep op te roepen.

Waarom is een huisstijl laten maken belangrijk?

Door een huisstijl te ontwerpen die bij de identiteit van de organisatie past en deze consistent door te voeren, wordt de naamsbekendheid van de organisatie versterkt en wordt de identificatie met de organisatie door de eigen medewerkers vergroot. Het is tevens een goede manier om je als organisatie te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. De huisstijl is een belangrijk onderdeel van de identiteit en het imago. Het biedt onderscheidend vermogen. Het laat een organisatie eruit springen en bepaalde kernwaarden uitdragen waar de doelgroep zich in kan herkennen.

Bij het ontwerp voor een nieuwe huisstijl gaan wij niet over 1 nacht ijs. Om tot de door u gewenste huisstijl te komen, zullen de volgende stappen nauwkeurig doorlopen moeten worden:

Probleem analyse

Vragen die bij een nieuwe huisstijl laten maken bijvoorbeeld naar voren komen zijn:

  • Waarom wilt u een nieuwe huisstijl?
  • Wat is er niet goed aan de oude huisstijl?
  • Hoe ziet uw marktpositie eruit?

Moodboard fase

Er zal een moodboard gemaakt worden, die betrekking heeft op uw wensen. Wat voor kleuren spreken u aan? Wat voor vormen? Wilt u liever iets klassieks of juist iets moderners? Wat voor foto’s moeten er gemaakt gaan worden?

Ontwerpfase

In deze fase wordt er een richting uitgestippeld. Uw logo wordt gemaakt en er zal een slogan bedacht worden. Het briefpapier wordt uitgezocht en daaraan ook gekoppeld het lettertype en een eventueel nieuw sjabloon.

Ontwerpfase 2

Het briefpapier, de visitekaartjes en de logo’s worden voor de verschillende huisstijldragers aangepast.

Implementatiefase

Alle huisstijl dragers worden voorzien van het nieuwe ontwerp opgeleverd.

Is uw website of huisstijl toe aan vernieuwing?

Neem contact op
Menu Title